Semalam, Hari ini & Selamanya..

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Wednesday, April 19, 2006

perbualan antara adik & kakak.
(adik : 9thn (kembar: tika & mira) & kakak :21 thn)
(lokasi: rmh mama kat melaka)

kes pertama.
"kak perot ko ni kecik je.. boleh ke baby tu dok dlm tu?"
"mmg le baby ni blom besar sgt"
"nanti baby tu besar cam are-are eh..."
"Ye.."
"abih cam ne dia nak kuar...?"
kakak terdiam
adik sedia menanti jwp dr kakak
akhirnya jwpn yg kuar dr mulut kakak...
"nanti dc tu potong le parut kakak.."
dlm hati kakak " mintak2 lah jauh kan ke potong"

kes ke-2
perbualan antara: adik, kakak & mak.
lokasi : rmh atok.

"kau dah berapa bln ni..?"
"4 bln..."
"tp perut ko ni cam kecik je... mkn le byk skit. nanti baby tak sihat baru tau"
"ye leh..."
"ingat nanti dah dkt 8-9 bln tu, masa mandi isap skit air hujung rambut"
Masa ni adik hanya menjd pendengar setia
"nak buat apa..."
"org tua2 dulu, air hujung rambut tu buat selusuh"
Aku diam je lg pun tak paham utk apa air tu
bila mak tgk aku blur je, mak kata
"air selusuh tu utk senangkan masa nak lahirkan baby tu"
"ohhhh...."
adik yg td diam menyampuk...
"akak ingat tu pesan mak, nanti senang nak beranak... tak yah le nak jerit2 masa beranak nanti..."
aku tergamam...
"cam ne ko tau..."
"tu dlm tv ade penah tunjuk.. pompuan tu nangis2 pastu jerit2 masa nak beranak kan baby dia tu... mesti mak dia tak ajar kan isap air hujung rambut"
Aku & mak terus terdiam langsung tak kata apa...

situasi yg buat aku terharu
lokasi : bilik aku kat melaka.

masa aku masuk bilik nak rehat kan badan, aku ternampak satu kad yg di buat dr kertas lukisan. atas kad tu tertulis nama aku ngan hubby.

isikandungan dlm kad tu tertulis :

" kepada: kakak........(nama aku) & Abg......(nama hubby)
Selamat hari jadi. semoga panjang umor. kita nak mintak maaf sbb byk buat
salah kat kakak. kita sayang sgt kat kakak..... dgn Abg......
I LOVE U
" dari : NOOR ATIKAH & NOOR AMIRA.


lepas baca je rasa nak nangis pun ade rasa bangga pun ade. Seorang adik buat cam tu utk kita. rasa cam di hargai walaupun waktu dia membesar skrg aku tak de di sisi dia. Aku rasa kad tu mungkin nak bg masa b'day aku hari tu @ mmg dia buat utk luahkan parasaan dia kat aku. Kad tu aku dah bwk blk kl dan tunjuk kat hubby.. riaksi hubby pun mcm terharu gak..

9 Comments:

At 1:06 PM, Blogger Ayu Mohamad said...

Lempoyak,
syahdunya... hmm semoga ko dan baby sihat walafiat selalu.. dan semoga si kembar akan seronok dpt anak buah nanti

 
At 2:23 PM, Blogger WRA said...

bestnya dapat adik kembar...kalau ada baka kembar ni, kemungkinan besar dpt kembar jugak tak? heheehhe.....tengok anak kembar suka aje, tapi bila dengar kesusahan menjaga memasing, surender...hehehehe

 
At 3:40 PM, Blogger lempoyak said...

ayu : dua2 kembar tu seronok jgn ckp lah.. kalo tepon aku je mesti tanya "bila ko nak beranak".

Kak wan : Tp alhamdulillah mcm Tika & mira ni senang nak bela masa kecik, cuma mira tu je ade asma tp skrg dah ok. Plg tak tahan bab gaduh, adik je yg selalu buli kakak. kalo nak tau kakak mama(mak wea) pun ade sepasang kembar pompuan jgk.

 
At 4:16 PM, Blogger NONIE AZIZ said...

hehehehe...terkedu ko nak jawap ye lemp...Aku pun kekadang terasa rindu gak kat adik bongsu aku tu...

 
At 4:58 PM, Blogger Kopi Suam said...

besshhnyer ada adik kembar..KS plak teringin nak ada anak kembar...mak lempoyan ada apa-apa petua tak ?

 
At 8:26 PM, Blogger lempoyak said...

MR : bkn ape dia punya cerdik tu lain skit..kang lain aku ckp, lain pulak dia fikir. skrg ni aku & mama dah try explen kat dia pasal priot pulak, dia pun dah boleh paham skit2 dah...

KS : Ni tak tipu, serius ni,dulu masa mama peknent kembar(3++bln), mama penah jatuh kat toilet. Aku ingatkan pasal tu kut dia jd dua.
kalo ko nak tip dia nanti aku kena tanya papa aku lah.

 
At 11:52 PM, Blogger aNIe said...

Lempoyak...sweetnya bebudak tu....seronok ye ade adik besar2 tu...suka melayan...

Pasal selusuh tu memang dulu masa akan pregnant pun ade amalkan...arwah mak yang ajar

 
At 12:17 PM, Blogger Sya said...

kalau ingat pasal air rambut tuh.. agaknya berliter dah minum.. ada anak menjadi mudah bersalin, ada yg tidak..

Cutenya adik-adik kembar camtuh, agaknya Mak lempoyak hampir sebaya ngan kak sya dan kak lady kot

 
At 3:08 PM, Blogger lempoyak said...

kak lady : betul ke air selusuh tu boleh mudah kan kita bersalin..?

kak sya : mungkin kot skrg mama umur 46thn.

 

Post a Comment

<< Home