Semalam, Hari ini & Selamanya..

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Monday, April 17, 2006

cuti hujung minggu...

last weekend aku sempat balik melaka jab.. semata-mata nak mkn masak asam tetel ngan masak lemak siput sedut mama. Aku balik sorang je, hubby keje. Ni kali ke-2 aku balik melaka sorang diri naik bus. Aku ambil bus dr kl kol 11 am sampai kat melaka pkl1pm. Niat di hati nak blk melka hr jumaat mlm tp memandangkan byk keje nak kena settle kan kat rmh tu, so aku soh hubby hantar kat pudu sabtu pg tu. Aku sampai melaka papa dah sedia menanti kat terminal bus dgn baby(are-are), wah dah bertambah cute lg are-are skrg ni. terkebil2 mata tgk aku..
Sebenarnya tgh hari tu aku nak ajak mama gi mkn nasik briani, mlm nanti baru aku nak mkn masak asam tetel tu, tp masa aku sampai tu dr pintu rmh aku dah terbau masak asam tetel mama terus je terbuka selera nak mkn..lebih2 lg ditambah sambal belacan ngan ikan kering apa lg melantak le aku tak henggat dunia, Lepas mkn bersantai2 le kat rmh tu, sambil melengkau mcm ulau(tido). Sedar2 je dah ptg (lebih kurang 6pm). Lepas mandi ajak mama gi cari nasik briani alhamdulillah dpt aku mkn walaupun tak byk, cuma amik rasa je. Mcm mana nak mkn byk, nasik yg masuk tghari tu pun belum betul2 hadam lg. tu lah agak nya selera org peknent kan...
Mlm tu aku sengaja je bwk are-are tido ngan aku, boleh gak aku rasa cam ne le ragam budak kecik tido mlm, so mcm traning lah gak. Tp are-are ni tak byk kerenah pun. mlm tak terjaga langsung. Pkl 7 lebih mama kata mmg time dia bangun nak bermain. Pas tu bagi leh mainan patung dia tu nanti dia main sorang2. Dlm pkl 9 bila dah siap mkn ngan mandi dia akan sambung tido balik sampai ke tghari.

Ahad.
lepas je are-are dah tido, mama ngan papa pegi pasar aku start kemas rmh ngan buat sarapan apa yg patut. Dalam pkl 11am aku gi beli tiket nak balik kl. dpt lah tiket kol 7pm. Balik tu terus gi umah atok.. masuk je rumah terus kene marah dulu ni
"Pukul hawaw ko mcm2 nak mkn.. masak tetel lah, siput sedut lah, nasik briani lah.. kat kolumpo tu tak dpt nak cekek ke''
"Nak yg mama masak punya"
" ah lepas ni ko amik no tepon kat dlm tu (baby dlm perut ni) ko tanya apa lg nak, senang nak siap kan"
Aku gelak je... mcm tulah atok aku tu walaupun bahasa dia kasar tp tak de niat, cuma nak bergurau je.
lepas gi rmh atok , gi rmh mak ngah lah sj nak bertanya kabar tak lama lg sepupu aku ifa nak kawin, niat nak jumpa dia tp dia keje lak hari tu. Borak punya borak tak sedar jam dah dkt pkl 5.30 terus balik siap2. sempat lg mkn 2nd round, tapau kan sikit untuk hubby, 6.45 papa hantar kat terminal bus. Sengaja je aku amik bus kol 7pm on the way hubby balik keje lebih kurang 9pm boleh terus jemput aku kat pudu, tp di sebab kan jem teruk kat senawang/seremban aku sampai pudu lebih kurang 10pm. Hubby pulak sempat balik masak nasi ngan mandi..
Pg tadi nak bagun bukan main susah lg, 2hari aku kurang tido sebab dah terlampau seronok sgt ditambah lg dgn penat dlm bus walaupun perjalanan mkn masa 2jam lebih je tp dlm keadaan cam ni mmg tak selesa.

10 Comments:

At 4:36 PM, Blogger oren said...

untung ngko..asal nak makan jek, boleh balik umah mak..dekat..

aku dulu, telan air liur jek..awal bulan baru bleh balik sebab masa tu baru gaji, so ada duit nak balik kampung...

siap ada training nak jaga baby lagi..muahahaha...tapi kena ingat, lain baby lain caranya..

sengkenit dulu, asik terbangun tengah malam...kalau tak dek kepanasan, dia nak susu.itu budak, sampai sekarang takde selimut..asik panasss memanjang...

 
At 8:23 PM, Blogger lempoyak said...

oren : hari tu balik pun nasib2 je.. gaji belom dpt lg terpaksa le korek sana-sini gak.. mungkin rezeki baby ni dpt le aku merasa..

 
At 10:09 AM, Blogger izawani said...

Hehehe... itu nama makanan apa tu ? Siput sedut tu biasa la... apa ke asam tetel ?

Siap training... sama macam oren la... karang ingatkan senang jaga anak, tengok tengok susah... terutamanya bila dia tak sihat, kita pun bengkak mata tak tidor.

BTW... apdet la blog selalu...:)

 
At 11:31 AM, Blogger lempoyak said...

kak wani : masak asam tetel tu.. asam pedas daging + lemak daging. mmg sodap.. skrg tgh malas tahap gaban nak mengupdate, insyaallah saya akan merajin kan diri utk mengupdate..

 
At 2:32 PM, Blogger Kopi Suam said...

kih kih kih..kelakau le atok kau ni lempoyak...tapi ya ALLAH masak asam tetl tu tetiba aje buat aku kecur air liur..mana ank carik kat KL ni...huarghhh nak nangis macam ni

 
At 10:15 AM, Blogger Sya said...

alamak.. lagi satu blog citer pasal makan... apa hal le ni?

Kak sya rindu nak makan masak asam tetel tapi bukan mak yg masak tapi mak mertua kak long yg masak.. takkan kita nak minta org tua tu masak utk adik menantu dia lak..? hish hish ..

Beriani kat mana tu agaknya?

 
At 11:17 AM, Blogger lempoyak said...

ks : kat kl ni susah nak dpt masak asam tetel yg ori kalo ade pun diorg masak cam rasa sambal lah pulak...

kak sya : hari tu gi mkn nasik briani kat kg padang, tp kalo kat ujong pasir (depan sek. ren) tu lg sedap..

 
At 11:21 AM, Blogger aNIe said...

hehehe...masak asam tetel...masakan orang melaka tu...sedapnya..terliur kak lady...masakan kegemaran hubby akak tu....

'Pukul hawaw.!!!...hahaha...lama dah tak dengar orang cakap tu...hahahha...orang melaka camtulah bahasa kasar tapi...bukan bermaksud memaki...betul tak lempoyak

 
At 11:36 AM, Blogger Ayu Mohamad said...

lempoyak,
aku ade boss dulu org melaka. dia selalu ajak kami balik umah dia kat tg bidara..(selain drp dedulu aku selalu balik umah mak kopi suam heheh).. kami selalu le g. first time aku dengo dorang adik beradik sembang perghhh... aku takuttt ingatkan mcm nak bergado hahahaha rerupanya mmg stail dorang camtuh ek..

aku penah mkn masak asam tetel tuh. anak bos aku buat :P

 
At 2:20 PM, Blogger lempoyak said...

kak lady : org tengkera bahasa lagi kasar kan kak..?

ayu : tu lah.. org luar kalo dgr org melaka ckp mmg terperanjat.. bahasa mereka mmg kasar..

 

Post a Comment

<< Home