Semalam, Hari ini & Selamanya..

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Thursday, February 09, 2006

confius

aku compius lah... sebab ape? Sebabnya aku mmg dah sebulan lebih tak priot.. pas tu dah le pi check guna pregnent test (beli kat farmasi) tgk ade dua line.. pas tu tak puas hati lg, pi check kat klinik lak.. pas tu doc buat scan tgk compom mmg benda tu baru nak jd.. sah le aku dah peknent.. tp doc tu pun sengal tak bg tau berapa minggu, yg aku ni pi kira start dr 18/01(1st day priot) tu lah yg dpt 3weeks tu. Pas tu enty yg lepas bila kak wani bg web site pregnentcy tu aku gi check dr tarikh aku last priot tu baru dpt tau lebih kurang 7weeks (sebenarnya aku last priot 23/12). Masa mula2 dulu tu nampak gak perut aku ni skit.. so bkn main lg suka lah aku ni.. pas tu kengkadang tu rasa mengeras je perut ni, kengkadang tu kat pusat tu rasa geli2 skit. Sampai saat ni aku belum ade morning sickness lg, loya2 pun belum lagi (cuma sehari dua memula tu). skrg ni perut aku langsung tak ras ape2 lg.. tak de rasa keras ke, geli lg ke.. kenapa eh... MMg cam ni ke..? patut tk aku gi check.. aku takut lah ape2 terjd sebab masa mula2 tu ade le kuar darah skit... tp doc ckp normal. dia bg mkn ubat kuat kan rahim.. tp ubat tu dah habis. skrg darah pun tak keluar lg. doc tu pesan lg 4weeks dtg semula utk check-up.. so dlm kes aku ni patut ke aku gi check skrg...??

12 Comments:

At 3:14 PM, Blogger NeroEcha said...

Kalau dah 7 weeks mmg tak rasa ape2 ,kecuali nye time kak dulu rasa angin byk dlm perut...bila kita pregnant je sepatutnya doctor terus bg folic acid iaitu utk pembentukan tulang belakang baby...then dah masuk 4 bln br le start check-up antenatal..awak kena cari gynae kat mana nak bersalin..that better ,but if nak check kat klinik blh gak tak salah ..tapi mmg if tahu pregnant je start ambik folic acid ( better if 3 months b4)Takyah risau2 ape..dah confirm kita pregnant mana ade darah keluar if keluar p'lem tu..pegi le check kat clinic yg lain yg better ok ..jgn risau sesangat kak faham 1stbaby kan mesti byk risau nye..byk kan membaca n survey kat internet..join web ni ..www.babycentre.com...

 
At 5:30 PM, Blogger oren said...

ngko kena confirm betui2 hari 1st day last period..macam aku, memang tanda kat kalendar, sebab aku punya kitaran tak normal..

tang 7 minggu tu, memang takde rasa apa pun..it depends..sesetengah org takkan rasa loya langsung..sesetengah org, meloya sampai nak bersalin..jgn risau..doa byk2..dan betui cakap nero, kena amik acid folic and kalsium serta iron..kalau ngko register kat klinik kerajaan, depa mesti dah bekalkan pil nih..

 
At 7:38 PM, Blogger lempoyak said...

nero : masa gi check hari tu doc tak bg ubat apa2 kecuali ubat kuat kan rahim je.. tp skrg dah start minum ANMUM.. pe susah nya nak minum maklumlah alegik susu ah..

oren : tu lah pelik ni langsung tak de loya2 pun..tp kuat mkn nasi... ingat 18hb ni nak gi chack sekali lg, nak mintak ubat vitamin..

 
At 12:26 PM, Blogger WRA said...

biasa la tu...awal lagi nak rasa apa-apa...akak dulu masa pregnant yg no 5 pun ada masalah bleeding...tapi tak de masalah...keluar darah sikit2...kalau tang banyak tu yg memang kena gi check tu...

betul le kata oren dan nero (aik? macam palindrom plak, oren baca terbalik jadi nero hik hik), folic acid tu ubat yg first kena makan...lepas ni doktor bagi multivitamin la plak (alaaa...lupa la nama dia, yg warna pink tu)

Syukur la tak de loya2...jangan mintak pulak...nanti tak larat hehehehehe....sbb bab loya2 ni susah nak cari ubat...eewwww...memang tak besh...

 
At 4:06 PM, Blogger Sya said...

tak semestinya tiap pregnancy kita akan rasa loya2.. adakalanya cam biasa ajer, mcm kak sya cuma yg anak sulong ajer terasa loya tu pun tak ler teruk sesikit ajer.

 
At 4:47 PM, Blogger NONIE AZIZ said...

Jangan risau lem...InsyaAllah ada tu...macam aku dulu minggu yang ke sepuluh ke atas baru aku rasa macam nak loya tapi tak teruk baba yang teruk.. asik sakit kepala ngan muntah...aku rilek jer..cuma aku tak leh bau busuk...

 
At 5:35 PM, Blogger uDA said...

congratss~

bertambah lagi ahli group peknen. hehe..
makan folic acid, jgn lupa tu.
boleh je kalau nak pegi check up. klinik kjaan atau swasta. kalau pegi check kat tpt nak bersalin terus lagi bagus. tp selalunya klinik kjaan ni sesak la sikit. kak uda dulu pegi check klinik kjaan tiap2 bulan. tapi 3 bulan skali kak uda akan check up dan scan di hospital swasta, tpt yg dah plan nak bersalin kat situ.

ok lem...welkam to the club~

 
At 7:33 PM, Blogger lempoyak said...

kak wan : ni tak le sampai nak mintak cam tu.. tp biasakan org baru nak juga ras pengalaman cam tu...

kak sya : agak nya kita ni ikut baka ma kot, pasal ma penah cite masa dia peknent dulu langsung tak de sindrom loya2 & muntah2.. dr anak sulung sampai lah yg ke-7 tu..

MR : tu lah cantoh bapa mithali sanggup berkongsi sensara bersama...

Uda : mungkin kalo ada rezeki kali ni mmg nak bersalin kat mlk.. alah kat GH pun ok wat.. tp tu lah nak gi check kat klinik krj ni leceh skit nak tunggu nya lama bebenor..

 
At 9:57 AM, Blogger NeroEcha said...

Bagus le tak loyan muntah..tak semua org camtu n kalau blh dielakkan buat nak mcm tu buat susah badan sendiri..byk2 doa elakkan dari terkena mcm tu...mcm kak dulu mmg doa jgn jadi mcm tu alhamdulilah dikabulkan sebab loya2 seksa dik oii..jgn lupe ambik folic acid..susu tu awal2 pregnancy mmg susah sikit nak ambik.

 
At 12:44 PM, Blogger izawani said...

Ok... bagus la tak loya nih... akak ni sakit jiwa tau... sakit jiwa nih... tapi tak apa la... tahan ajer...

Pasal sakit perut tu... akak tak tau la semua orang rasa atau tidak... akak pernah bedah ectopic, so, dua kali peknen lepas tu, dua dua kali ni rasa ngeri kat ari ari, sometime rasa cam kejang (macam otot ditarik)... ada orang kata sebab rahim kita nak memberi ruang kat baby. Lagi satu kekadang rasa perut meletup letup kat dalam tu... angin... tension betul... boleh ambik ubat angin kat doktor...

Lagi satu, pasal darah keluar sedikit tu, kalau ikut sains sebab implantation tu terjadi. Tapi biasanya skit... maksudnya sehari. Ada juga yang mengandung tapi tiap bulan period, sampai tak perasan mengandung.

Ada banyak keadaan tu. Tapi kalau doktor kata ok... maksudnya ok la. Cuma kalau memang ada pendarahan berterusan, cuba rehat banyak-banyak. Bimbang rahim tak cukup kuat...

Tapi, apa-apa hal pun... kena heppy selalu... ok ? Hope semua kita yang mengandung dan akan mengandung ni dapat baby sihat nanti... aminnnnnn....

 
At 1:46 PM, Blogger lempoyak said...

nero : rasa2nya baby ni tau mama dia nak carik duit tu lah pasal dia tak banyak hal kat "dlm tu" mmg betul mula2 tu susah sgt nak minum susu tu kalo masuk je mesti kuar balik.. tp still paksa diri minum utk kebaikan baby..


Jem : thank you.. akhirnya aku dpt join geng ko gak yek..buat masa ni bende tu sumer mmg di elak kan.. takut wo. mmg lah first baby kita ni bkn nya tau apa2 pun..

kak wani : stakat ni darah tu dah berhenti pun. agak nya tu lah pasal kengkadang org yg dah "terlajak" tu tak tau kan yg mereka ni peknent.. bila sedar je dah 5-6 month pas tu sebulan dua kawin dah de baby.

 
At 5:14 PM, Blogger Angah said...

I masa pregnant langsung takde loya-loya, pening2, muntah2 dari awal sampai kelahiran. Kengkadang konpius gak, pregnant ke aku nih? teringin gak ler rasa cam orang lain kan (tapi jgn ler teruk sangat eheh) BUT my husband yang experience all the symptoms hahahaha, dia gak ler yang makan asam bagai nak rak.

 

Post a Comment

<< Home