Semalam, Hari ini & Selamanya..

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Monday, January 09, 2006

hari raya aidiladha...

Aku tak tau lah cam ne aku nak tulis entry ni.. sebenarnya aku kini dlm keadaan yg bengang sgt sbb nya, ingat kan raya hj thn ni dpt balik kg ma kat ipoh tp disebabkan kete adik aku baru je exsiden last weekend so sumer perancangan terpaksa dibatalkan.. itu satu hal, lg satu hal pulak disebabkan tak jd blik kg ipoh so hubby ckp blk kg dia(patutnya ry ni blk rmh aku lah, aku mengalah) , so aku pun kata oklah sbb dah lama tak blk rmh MIL. So segala perancangan di buat... tup..tup br kjb tadi hubby call kata kak long(SIL) suruh terus gi rmh nenek, MIL aku ajak beraya kat sana lah pulak... dah le raya puasa tu pun beraya kat sana, ni ry hj pun nak beraya kat sana.. Suasana raya nya mmg tak seronok sgt, aku tak boleh terima. Rasanya balik beraya kat kg sana mcm balik bercuti je.. tak de apa2 pun. Mmg lah ade nasi impit, kuah kacang, rendang, dan menu istimewa lemang tp.. bg aku sumer tu tak de makna kalau tak de suasana hari raya tu.. kalau kat rmh family aku, mlm raya mesti nak gi berkompul ramai2 ngan sanak saudara kat rmh nenek aku sebab bg kami hari raya adalah suatu majlis keramaian utk keluarga.. tp mcm keluarga hubby lak walau pun sanak saudara ramai tp mereka ni sumer tak satu hati.. kau buat hal kau, aku buat hal aku.. cam tu lah gamaknya... bkn aku nak buruk kan sesiapa tp, tu lah pandangan aku pd kuarga hubby. Lg satu bila hubby dpt blk beraya kat kg nenek dia, ni lah peluang dia nak jumpa kengkawan dia. Aku tak kesah kalau dia nak gi jmp kengkawan(yg majoriti nya umor dlm lingkungan 30-an-hing 40-an dan di katogerikan bujang terlajak) tp jgn lah sampai tak blk rmh... mcm mlm hari raya puasa lepas, dah pg raya baru le aku jumpa dia. Semalaman dia tinggal kan aku kat rmh. Td bila dia ckp nak blik kg nenek dia cam nak nangis je lepas tu cam nak suruh je dia hantar aku kat rmh family aku. tp.. apa yg boleh aku buat.. hati family hubby aku kene jg jugak tp hati aku tak de sapa yg tahu.. Walau apa pun aku terpaksa ikut keputusan hubby(pd awalnya keputusan kami berdua) beraya kat sana.. Mungkin ini jg satu pengorbanan yg terpaksa aku lakukan semperna hari raya korban ni.. apa cerita seterusnya setelah kali ke-2 beraya kat sana.... nanti aku akan ceritan pd entry akan dtg.. oklah SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA dan SELAMAT BERCUTI..

7 Comments:

At 10:40 AM, Blogger Sya said...

Sabar ajerlah.. nak wat camana kan? Dulu masa ada X kak sya tak pernah raya pose ke raya haji ke ngan keluarga sendiri... walau hati sedih tapi diam ajer

 
At 3:35 PM, Blogger Arena said...

Sabarlah, walau macamana pun mesti kita rasa raya kat kampung dan dengan family kita jugak yang best. Normal lah tu. Maybe sebab kita comfortable dan dah biasakan. Me pon dah mati kutu dekat kampung Ed hari tu. Tapi sabar. banyak pahala dan hikmahnya kalau isteri beralah nih..

 
At 3:40 PM, Blogger aNIe said...

Kita bila dah bekeluarga ni..tulah...kene jaga banyak hati terutama sebelah hubby...tapi hati kita tak siapa yang nak jaga...semua kita kene jaga sendiri...telan dan simpan....

 
At 9:38 AM, Blogger NONIE AZIZ said...

Sabar lem..MR pun 4 thn kawin thn lepas MR baru dapat balik raya haji kat kedah!Sebelum ni asal raya haji jer balik Muar..

 
At 2:35 PM, Blogger lempoyak said...

kak sya : tu lah kak sya org pompuan ni terlampau ikut telunjuk org lelaki (termasuk kita gak). bila kita melawan nanti dikata derhaka lak.. nasib baik dia tu dah jd X, kalo tak tak tau lah cam ne hidup kak sya skrg ni kan...

arena : mmg betul kata ko, apa2 pun kita mmg rasa selesa ngan kuarga kita sbb dr kecik sampai besar dah bersama, so bila cam ni tentu rasa lain skit.

kak lady : mmg betol tu kak lady.. hati kita ni tak de sapa yg tahu tp jg baik2, bila dah selalu sgt telan kengkadang tu tercekek gak.. masa ni sapa yg nak disalahkan..

MR : ok lah tu.. mcm aku siang2 dah ckp ngan hubby raya posa thn ni nak blik raya melaka.. kalu ry hj tu aku tak kesah sgt sbb kat melaka ry hj nya tak meriah sgt..

 
At 5:14 PM, Blogger WRA said...

memang kena berkorban betul lah ni ek? papehal pun akak doakan lempoyak akan happy kat sana nanti...who knows, ada events yg menarik tiba2 ke...

 
At 11:52 PM, Blogger uDA said...

apa nak buat...seperti kata yang lain2, bersabar ajelah. banyak pahalanya untuk kita kan :-)

 

Post a Comment

<< Home