Semalam, Hari ini & Selamanya..

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Tuesday, February 14, 2006

adik ku sayang part-2

Last weekend aku sempat balik kg hubby sepupu kawin. On the way nak balik kl tu aku singgah le Bangi jenguk S (di baru di terima masuk kolej last wed). Aku bwk S gi mkn. Masa sampai tu pun dah dkt kol 10++pm. Masa tgh mkn tu pulak terkeluar lah cite pasal L. Aku tny S betul ke Ma kata yg dia pernah jumpa org lain pandu kete L. S kata dah berapa kali dia terjumpa. Tp masa tu L kata dia keje sedangkan kete L org lain pandu. Rupa2 bila di periksa L ade kat rmh sehari suntuk tak keluar bilik. Maksudnya dia tipu ma lah sedangkan dia kata hari tu dia keje 7am-7pm. Bila aku tanya perasan tak muka Bf L. Baru lah S cerita, yg bf L ni mmg aku kenal sgt. Dulu Bf L ni member aku (M) gak tp bila aku tgk cara dia lain skit je aku dah slow jumpa dia. Aku tak tau pulak yg L ade jumpa M lg. M ni setahu aku mmg tak boleh pakai.... bak kata S pun "mcm kaki stim je muka" mmg pun rasanya dia ni tak berkerja. Kalo ckp pun tak faham apa butir bicara.
Ma penah tny L sapa yg pakai kete dia tu. Dgn bangga dia kata Bf pinjam nak hantar mak dia gi hospital. Ma apa lg mengamuk lah.. ni bukan sekali adik2 jumpa tp dah 3-4 X gak. tak kan lah tiap2 kali hantar mak dia gi hospital. Ma pesan ngan dia jg2 kita tak kenal dia kalo dia buat keje tak baik guna kete tu nanti sapa susah. Kete tulah dah lah atas nama ma. Susah nak ckp ngan org yg ckp besar cam ni. Skrg ni mmg susah nak tegur L. Dah le keje tak nak. tiap2 mlm kuar tak tau mana arah tujuan, awal pg baru balik. Bila tanya kata kuar mkn ngan kawan. tak de duit mintak ngan mak(nenek yg jg dia masa kecil)
Masa balik cny hari tu aku ade perasan dia ni dah lain sgt. Muka pun dah berubah. langsung tak berckp ngan aku pun. Mata L pun tak mcm dulu lg. S pun ade perasan gak. Aku dpt rasa lah mungkin L ni kene buatan org. S pun agak cam tu. aku tak nak tuduh. Sebab ape.. ade org penah kata org yg terkena ni mata dia suram. allah hualam lah. dia skrg mmg langsung tak dgr kata & tak hormat kan family lg. hati dia mmg tak ingat family lagi. Hidup dia hanya kawan. Langsung tak lekat kat rmh. Dgn adik2 langsung tok le bersua muka, ade je hal akan terjadi. Mungkin dia rasa rmh tu panas kot. Bila aku ckp cam tu kat ma dia mmg tak percaya benda2 cam ni.. aku pernah ckp kat ma supaya buat kan sikit supaya dia lembut hati. Bukan nak mintak apa2. Pa pun dah buatkan sembahyang hajat untuk dia skit biar dia tenang kat rmh tu. tp sampai hari ni tak de apa2 pun. dia still ngan perangai lama gak. aku ni kesian ngan Ma&pa. Ma tu dah le tak sehat sgt (mcm penyakit) bila anak buat perangai cam ni di tentu susah hati (walaupun dia Tak tunjuk kan). Kengkadang tu bila dia byk pikir darah ma naik. Bila tny ma jwb lupa mkn ubat. Tu suma L tak fikir.
Bila L dah buat perangai cam tu aku takut adik2 bwh dia nanti akan ikut. aku ade 2 adik perempuan kecik lagi. aku rindu kan suasana cam dulu tu. Boleh gelak & ketawa sama, Walau pun aku ni jarang balik kg tp bila sesekali blik tu aku rindu nak makan sama2 satu keluarga. ni tak bila balik je L tak de rmh. Rasa kurang meriah je rmh tu. kurang sorang kat meja mkn tu, kurang sorang nak gelak bersama. aku tau bkn aku sorang je, ma&pa dan adik2 pun rindukan suasana cam tu. aku harap satu hari nanti L akan berubah..

" SELAMAT HARI LAHIR KE-20. SEMOGA KEMATANGAN SEIRING DGN USIA.
L...,
KETAHUI LAH, AKU DAN ADIK2 SERTA MAMA&PAPA SAYANG KAN KAU.
KAMI MASIH PERLUKAN KAU, KAMI NAK L DULU KEMBALI DLM HIDUP KAMI...
BERUBAH LAH.....

5 Comments:

At 4:38 PM, Blogger Sya said...

Camana ye.. dah besar nak tegur lelebih tak boleh nak pukul lagi tak boleh.. banyakkan berdoa agar adik kembali seperti yg dikenali dulu

 
At 10:37 AM, Blogger aNIe said...

Lempoyak akak rasa...ma & pa atau adik beradik kene buat sesuatu...kak lady ade kenal sorang tu...dia berubah bila mula ade bf jugak...dah le bf mcm tak tau hormat orang...depan mak ayah budak pompuan tu pun dia boleh lempang budak pompuan tu...

Mak & ayah dia berusaha carikan sesuatu sebab terasa budak ni dah 'terkena'...yang herannya mcm yang lempoyak cerita...dia takmo makan kat umah...dia mcm tau orang nak ubatkan dia...puas sudah mak & ayah dia ikhtiar...tapi sekarang tak taulah camaner

Harap2 lempoyak & yang lain-lain tidak berputus asa untuk kembalikkan L spt dulu...

 
At 11:05 AM, Blogger Ayu Mohamad said...

lempoyak..
kod ah peknen ek.. alhamdulillah... happy aku dengo :)
aku dah lama tak online.. ni le baru online balik. aku dah start keje dah :)

 
At 2:45 PM, Blogger lempoyak said...

kak sya : mmg berharap dia kembali cam dulu blk..

jem : mmg niat hati nak bwk dia gi berubat, tp masalahnya Ma&pa tu tak percaya benda2 cam ni.. sumer tak betul.

kak lady :ingat nak try cari ustaz yg pandai ttg perkara cam ni.. kak sya ade tak tau kat mana2?

ayu : thank you.. aku harap lepas ni ko akan mengikut jjk langkah aku gak.. tahniah gak pd ko sbb dh dpt keje baru ni.. hope u will be hapy to.

 
At 9:42 AM, Blogger WRA said...

Lempoyak...adik akak dulu (lelaki) pun lebih kurang cam ni...tapi masa tu dia dah kawin...dia tak la keluar dgn kawan-kawan tapi dia jadi pendiam & melawan cakap mak dan ayah...lepas tu dia macam tak leh nak duduk sebilik ngan mak & ayah...kalau makan nasi pun, dia makan cepat-cepat atau dia keluar makan dengan bini dia....

mak akak masa tu punya la sedih...sekali, ada la ustazah ni dtg rumah (kawan mak akak), dia kata ada benda tak elok kat rumah mak tu...dia cerita la macam ni macam tu...bila mak akak cek, memang betul apa yg ustazah tu cakap....bini adik akak tu ada pakai benda nak tundukkan adik akak tu...mak akak jumpa botol kecit kat bawah tilam dorang, ada minyak bau busuk....

so, kalau boleh, cuba2 la ikhtiar ubatkan si L tu...akak pun tak tau sapa yg boleh buat kalau kat KL ni...yg akak tau cuma ustaz2 kat Darul Syifa' kat Bangi tu....

 

Post a Comment

<< Home